Le Corpus
Mercredi, 10 Décembre 2008 11:01

Dapoi u so fundamentu in cor di u 1978, l'associu hà primuratu a nicessità d'appruvistà si direttamente à e surgente vive di a tradizione musicale corsa.
A so prima indiatura hè stata a ricerca di e vistighe di l'istrumentariu, prestu perseguitu da quellu di ritruvà e persone chì ne sapianu sempre l'usu.

Depuis sa fondation en 1978, l’association a ressenti fortement le besoin de s’alimenter directement aux sources vivantes de la tradition musicale corse.

 

Son premier objectif a été de rechercher les traces de l’instrumentarium, immédiatement suivi par celui de retrouver ceux qui savaient encore en user.

 

Infine, a nicessità d'adunisce u patrimoniu vucale, monodicu è pulifonicu di i quali u riperoriu s'era u megliu cunservatu, è dopu u duminiu istrumentale à acquiste in terzu locu.
Per ciò, duie direzzione di ricerche cunvergente sò state messe in opera :
- perseguisce è sviluppà a racolta, analisà l'opare è e pratiche, per riversà le verdi e pratiche istrumentale. Issa racolta hè stata di principiu quasi sclusivamente indiata verdi a Balagna, rughjone pocu studiatu sin'à ora, eppoi stesa versi d'altri rughjioni di Corsica. Omu s'hè resu contu, vistu u gattivu statu di u patrimuniale, di a nicessità di mette in sesta operazione di "restaurazione" à fin di pudè ritruvà una pratica viva.
- organizà scontri cù musicanti esteri pratichendu istrumenti o ripertorii vucali similarii o paragunevuli, di manera à cuncepiscene megliu e pussibilità. Issi scontri anu pigliatu diversi modi, siasi cuncerti, siasi seminarii, è anu percorsu spazii (u Kurdistanu, u Portugallu...) è epuche (medioevu, rinascimentu, baroccu).
Hè cusì chì sò stati reuniti, in un fondu di racolta è dapoi a creazione di l'associu in 1978, qualchì ducumenti, è per certuni venuti da decenie anteriore.
Issa racolta hà principiatu cù l'estru dilettu di l'annate 70-80, da i musicanti fundatori di l'associu è in primu andà Antoine MASSONI, chì ne fù u Presidente fundatore, eppoi Nando ACQUAVIVA, Toni CASALONGA, Nicole CASALONGA.
A maior partita di issu fondu hà permessu a ricustituzione di voce smenticate per ciò chì tocca à u ripertoriu pulifonicu, sacru o prufanu, a ricerca è a ricustituzione d'istrumenti spariti da a pratica usuale. Issa richezza musicale fù per u più analisata è hà generatu un metudu pedagocicu originale, ineditu : a mimofunia.
A ringrazià à Mathieu LUZI eppoi à Jean-Philippe GUISSANI è per l'ora à Antone SICURANI di u Studiu Casa, è à ringrazia l'aiutu di i nostri partenarii : u Ministeru di a Cultura, a Casa Mediterranea di e Sienze di l'Omu in Echisi-in-Pruvinza è a Cullettività Territuriale di Corsica, issi ducumenti sò per fine numerizati è in cor di publicazione.
Elli permetteranu d'accustà si à a richezza musicale di l'isula à traversu à e testimunianze cumuvevule di cantarini è cantarine pussessori d'una tradizione viva chè noi tenimu à ringrazià per issa lascita d'alta stima.
Elli permetteranu infine, di testimunià di l'opera cumpiita da l'associu VOCE CUMUNE cù a so squadra è i so musicanti.


Enfin, la nécessité de rapprocher le patrimoine vocal, monodique et polyphonique, dont le répertoire s’était mieux conservé, du domaine instrumental a été son troisième objectif.

Pour cela, deux directions de recherches convergentes ont été mises en œuvre :

  • poursuivre et développer le collectage, analyser les œuvres et les pratiques, pour les reverser vers les pratiques instrumentales. Ce collectage a été au départ presque exclusivement orienté sur la Balagne, région peu étudiée jusque là, puis s’est étendu à d’autres régions de Corse. Il a fait apparaître, vu l’état de délabrement du patrimoine, la nécessité d’opérer des opérations de « restauration » afin de pouvoir retrouver une pratique vivante.
  • organiser des rencontres avec des musiciens extérieurs pratiquant des instruments ou des répertoires vocaux similaires ou approchants de manière à mieux en comprendre les possibilités. Ces rencontres ont pris la forme tantôt de concerts, tantôt de séminaires, et ont balayé l’espace (le Kurdistan, le Portugal…) et le temps (moyen-âge, renaissance, baroque).